Rzeźbiarka krajobrazu
Mówi się, że architekt jest jak wino, im starszy tym lepszy.
Przyglądamy się więc projektom Kathryn Gustafson.
Architekci krajobrazu mają różne upodobania projektowe a ich styl z czasem staje się rozpoznawalny.
Jedni „malują” krajobraz wykorzystując szatę roślinną, jej pokrój, barwę lub wielkość ( jak Piet Oudolf - czytaj post ). Efekt końcowy jest wynikiem wiedzy i doświadczenia oraz osobistych upodobań projektanta w ich doborze.
Jedni „malują” krajobraz wykorzystując szatę roślinną, jej pokrój, barwę lub wielkość ( jak Piet Oudolf - czytaj post ). Efekt końcowy jest wynikiem wiedzy i doświadczenia oraz osobistych upodobań projektanta w ich doborze.
Kathryn Gustafson krajobraz „rzeźbi” stosując rośliny tylko sporadycznie, tak jak gdyby miała z nimi "problem". Jej minimalizm w tym zakresie posiada jednak wyjątki.
Najbardziej rozpoznawalnym projektem K. Gustafson jest pomnik – fontanna Księżnej Diany w Londynie z 2004 roku. Zlokalizowany jest w Hyde Parku i wpisuje się naturalnie pochylony, trawiasty teren. Fontanna ma kształt naszyjnika i wykonana jest z granitu a w jego zróżnicowanym wnętrzu płynie strumień wody. Kolejne odcinki mają różną rzeźbę i powodują zmianę prędkości wody. W ten sposób oddane są różne etapy życia księżnej, również te burzliwe.
Od 1980 roku K. Gustafson stworzyła samodzielnie lub w zespole wiele innych, znanych projektów, które posiadają rozpoznawalny charakter.
1992 r.The Shell Petroleum, Francja |
The Shell Petroleum |
Styl Kathryn Gustafson ma swoje korzenie w otwartych przestrzeniach stanu Waszyngton (USA - gdzie spędziła dzieciństwo i młodość) oraz kilkuletniego zajmowania się rzeźbą (i modą) zanim została architektem krajobrazu. Odważnie mierzy się z ogromem pustej przestrzeni wprowadzając w nią harmonię i ciszę. Rzeźbi krajobraz poprzez stosowanie tarasów, zmianę poziomów, asymetrię i wprowadzanie cieków wodnych. Jak się jej to udaje na tak dużym obszarze?
Otóż przystępując do projektowania wykonuje liczne modele z gliny i makiety, bada grę świateł i topografię terenu. Dość głęboko zagłębia się w historię danego miejsca, która ją również inspiruje. Równocześnie myśli o człowieku, uwzględnia jego posturę, linię wzroku i ich powiązanie z ukształtowaniem terenu, sposób poruszania się po nim.
http://www.kathryngustafson.com/ |
Morbras Meeting Point, Francja - tu |
Swiss Cottage, Londyn tu więcej rysunków i szkiców |
„ Każdy projekt rodzi się z obszaru, na którym jest stworzony oraz z ludźmi, dla których jest przeznaczony” mówi Kathryn Gustafson .
Rozpoznawalność projektantki rozpoczęła się w 1987 r. gdy stworzyła projekt szklarni dla Muzeum Nauki i Techniki w Parku la Villett w Paryżu. W tym czasie prowadziła już pracownię w Paryżu. Po tej realizacji wśród klientów znalazły się firmy takie jak Shell, Esso i L’Oreal. Do projektów tego okresu należą park Terrasson la Villedieu, skwer Praw Człowieka w Evry i skwer Rachmaninova w Paryżu.
Jeśli weźmiemy pod uwagę, że do pierwszych realizacji należały analizy i projekty słupów energetycznych możemy wyobrazić sobie jak daleką drogę przeszła od mody, rzeźby do realizacji na ogromną skalę jak Central Park w Walencji.
Central Park, Valencia, Hiszpania, 2011r. więcej tu |
Cały obszar będący przedmiotem opracowania konkursowego ma powierzchnię 66 hektarów. 23 hektary przeznaczono na park, resztę – na sąsiadującą z nim dzielnicę mieszkaniową. Na inwestycję miasto chce przeznaczyć 73 miliony euro.
Projekt powstał w pracowni Gustafson - Porter (z Neilem Porterem stworzyli biuro w Londynie w 1997r.). Inspiracją była dla nich między innymi silna na tych terenach tradycja wytwarzania ceramiki, stąd koncepcja podziału parku na tematyczne "misy". Będą one mieścić strefy przeznaczone dla sztuki, sportu i zabawy, edukacji, historii i kultury.
Od 1999r. Kathryn Gustafson prowadzi biuro projektowe w Seattle (USA) z Jennifer Guthrie i Schannon Nichol - GGN. Jednym z najmłodszych "dzieci" tej pracowni (2011r.) jest projekt dla CityCenterDC Developments w Waszyngtonie - Hines Archstone.
więcej tu |
1996r. konkurs na park w Terrasson, Francja zdjęcie Konkurs wymagał stworzenia miejsca zainspirowanego historycznymi ogrodami z różnych części świata. Powstało miejsce uwzględniające trzynaście mitów i legend związanych z ogrodami. Odzwierciedlone zostały różne etapy rozwoju ludzkości, od życia w naturze, przez rolnictwo, aż po rozwój miast. Jest tu ogród różany, topiary (strzyżone formy roślin - post) i fontanny. Wszystkie elementy są w namacalny sposób połączone ze sobą wstęgą z aluminium przeplecioną pomiędzy konarami drzew. |
park w Terrasson foto ASLA |
Terrasson la Villedieu |
Ogród różany Terrasson - wiecej zdjęć |
:) |
P.S.
Mająca na swoim koncie dziesiątki projektów Kathryn Gustafson nie mogła również uniknąć popiełniania błędów. Ale kto nie próbuje ten nie ponosi porażek.
Fontanna Diany nazywana była „błotną kąpielą księżnej”. Działo się tak z powodu powstających kałuż wody przy fontannie. Problem zażegnano ale „naszyjnik” stracił nieco na urodzie gdyż dodano mu żwirowa opaskę a dostęp do fontanny ograniczono. Stoi to w sprzeczności z założeniem projektowym, które zakładało swobodny dostęp symbolizujący przystępność Diany.
Pozdrawiam
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
dziękujemy:)