05 czerwca

05 czerwca

PIWONIE, PIWONIE, PIWONIE - 400 odmian PeonyMAX w MIĘKINI




Obiecałam piwonie i są. Nasza narodowa kolekcja we Wrocławskim Ogrodzie Botanicznym nieco mnie rozczarowała. W Dzień Matki jeszcze nie zakwitła. Okazała się też znacznie uboższa (bo tak to już z tymi "państwowymi" kolekcjami w Polsce jest) niż kolekcja prywatna pewnej wrocławskiej pasjonatki.


Zapraszam na plantację piwonii Moniki Czupińskiej w Miękini.



coral charm peony max
'CORAL CHARM'
coral charm peony max
'CORAL CHARM'
coral charm peony max
'CORAL CHARM'
O miano królowych tradycyjnych wiejskich ogrodów piwonie nie muszą się martwić. Choć kwitną w mgnieniu oka i znikają znienacka, bo deszcz… bo słońce… bo wiatr, to i tak co roku czekamy na nie w napięciu. Taka już ich magia i nieprzewidywalność.


Długa historia ogrodowa ma wiele rozdziałów. W jednym z nich znajdują się niecodzienne losy piwonii. Współcześnie królują w wiejskich i podmiejskich ogrodach, ale początki tej wielowiekowej opowieści sięgają jednak do arystokratycznych korzeni. Przebyły długą drogę ze znamienitych cesarskich pałaców Chin, Japonii a później napoleońskiej Francji aby w maju i czerwcu czarować swym pięknem, zapachem i różnorodnością.


peonymax peony piwonie


Z różnorodnością piwonii to jest nawet pewien kłopot. Ich klasyfikacja, to jedna z najbardziej skomplikowanych. Istnieje ich kilka, jedna bardziej zawiła od drugiej. Pani Monika ma na to jedną radę. Stworzyła własną. Podzieliła swoje 400 odmian na 3 grupy. Herbaciane, Itoh i krzewiaste. Itohy to mieszańce dwóch pozostałych.

BARTZELLA
Itoh  'BARTZELLA'
BARTZELLA
Itoh  'BARTZELLA'
BARTZELLA
Itoh  'BARTZELLA'
BARTZELLA
Itoh  'BARTZELLA'
BARTZELLA
Itoh  'BARTZELLA'
'LORELAI' - o pięknym łososiowym kolorze
'JULIA ROSE'
piwonie, PeonyMAX

piwonie, PeonyMAX
'CHALICE'
piwonie, PeonyMAX
'CHALICE'
'CHALICE'
piwonie do ogrodu

piwonie do ogrodu

peony max piwonie ogród
'SALMON DREAM'
peony max piwonie ogród
'SALMON DREAM'
peony max piwonie ogród
'SALMON DREAM'

'BOWL OF CREAM'
'JULIA ROSE'
                                                                                'ALLEYCAT'            fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX
                                                                                'ALLEYCAT'            fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX
                                                               'ALLEYCAT'            fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX
 'ALLEYCAT'

'MARY JO LEGARE'
'MARY JO LEGARE'
Porażona słońcem 'MARY JO LEGARE'

'TOM ECKHARDT


'BUCKEYE BELLE'
'BUCKEYE BELLE'
BUCKEYE BELLE'
'BUCKEYE BELLE' w cieniu prawie w kolorze czarnym
piwonie, PeonyMAX

piwonie, PeonyMAX

'TOP BRASS'

'CARNATION BOUQUET'


'CARNATION BOUQUET'

'CARNATION BOUQUET'


'CARNATION BOUQUET'

'CARNATION BOUQUET'


'CARNATION BOUQUET'

'CARNATION BOUQUET'


'CARNATION BOUQUET'


Zaczynali z mężem od pasji.


"Kto nie wierzy, że marzenia się spełniają, nie wie ile mocy jest w realizowaniu pasji".


Początkowo kolekcjonowali piwonie dla własnej przyjemności. Sprowadzają je z Holandii, wymieniają się i kupują w Polsce. Kolekcja rośnie i w tej chwili zajmuje dwa pola. A przecież to tylko pasja, bo na co dzień są rolnikami. Kiedy kolekcja rozrosła się do 400 odmian, skrupulatnie rozpoznanych i nazwanych, założyli w styczniu 2016 sklep internetowy.
Rozbawił mnie komentarz pod jednym ze zdjęć ich firmy, Peony MAX, na FB: „Sprzedajecie te piwonie czy denerwujecie ludzi, :)))? ". Nie można się doczekać, to zrozumiałe! Zamawiać można przez sklep, ale realizacja sierpień, wrzesień, październik. Bo żniwa :)

Pola piwonii PeonyMAX odwiedziłyśmy z Damą, Nadworną Lekarką i Lilą w Dzień Dziecka. W industrialnym otoczeniu robiły niesamowite wrażenie. Postaram się jak najszybciej opisać pokazane odmiany, ale nie jest to łatwe. Dama, mimo swej ogromnej wiedzy, robiła notatki a ja zdjęcia. Muszę je teraz połączyć w pary a to sporo pracy. Dama kocha płonące i ogromne kwiaty, ale notowała też dla mnie budzące mój zachwyt "dziwaki". Bądźcie cierpliwi. Cały czas uzupełniam.

piwonie, PeonyMAX,

piwonie, PeonyMAX,

piwonie, PeonyMAX,



Przekwitająca już  'SCARLETT O'HARA'
piwonie, PeonyMAX,


'CLOWN'
'CLOWN'
'CLOWN'
'CLOWN'
                                    'AMERICA'      fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX

                                     'AMERICA'      fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX
                                    'AMERICA'      fot. Monika  Czupińska/ PeonyMAX


Tu jeden krzew o różnych odcieniach kwiatów  'ELIZA LUNDY'
PETER BRAND'
'PETER BRAND'
'DO TELL'
'DO TELL'

'DO TELL' stąd

'CHEDDAR GOLD'

'MANY HAPPY RETURN'
'PETER BRAND'
'PETER BRAND'

'PETER BRAND'
'PETER BRAND'



'HENRY BOCKSTOCE'


'PETITE RENEE'
"ROSE HEART"
"ROSE HEART"
odmiany piwonii,
"ROSE HEART"
odmiany piwonii, peony Max, zielona metamorfoza, pogrody wiejskie, projektowanie ogrodów
'PETER BRAND'

odmiany piwonii, peony Max, zielona metamorfoza, pogrody wiejskie, projektowanie ogrodów

odmiany piwonii, peony Max, zielona metamorfoza, pogrody wiejskie, projektowanie ogrodów
'NELLIE SAYLOR'

'WHITE CAP'


Piwonie przeżywają obecnie renesans. Coraz częściej są wykorzystywane w bukietach i wiązankach ślubnych. Ale czy to kogoś dziwi? Dziwi, że dopiero teraz :)
Dziękujemy Pani Monice za poświęcony czas, pyszne czereśnie i wspaniałą kolekcję, którą mamy tak blisko :)

ewa


http://peonymax.com/pl/




P.S

Dla tych, którzy chcą dowiedzieć się nieco więcej o piwoniach polecam 'Piwonie' Wydawnictwa ZYSK i S-ka










18 komentarzy:

  1. Fascynujące. Piękne te o ciemnych płatkach i pojedyncze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Nie sposób było robić wszystkim zdjęcia. Zapraszam do sklepu na więcej fotek :)

      Usuń
  2. Cudna kolekcja. Siedzę nad książką, którą polecasz i głowię się nad nazwami moich peonii. często są sprzedawane ze złą nazwą, albo są tak zmienne, że nie wiem co mam :( Trudno.
    Tak jak piszesz, jest renesans peonii, widuje się piękne bukiety ślubne i nie tylko, z peoniami w cudnych zestawieniach, choć dla mnie najpiękniejsze są solo...
    Pozdrawiam zazdroszcząc tak pięknego spaceru!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak cudna i młoda. Ma dopiero 5 lat! Niestety, również i piwonie są często sprzedawane z błędną nazwą. To powszechne niedbalstwo panujące nam miłościwie. P.Monika, bohaterka postu, też się z tym boryka i dlatego dopóki sama nie ma 100% pewności jaka to odmiana, nie wprowadza jej do sprzedaży. Ale ten sam problem był w hodowli liliowców i wielu innych. Sama kolekcjonując często kupuję falsyfikaty ;-( Również Cię pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Z radością pooglądałam te ślicznoty.... i lista chciejstw znów się wydłużyła..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ZAJRZYJ TU DO NAS PONOWNIE, BO CAŁY CZAS SIĘ WYDŁUŻA :)

      Usuń
  4. Bardzo podobają mi się te żółte, gdzie można takie dostać?

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudne Piwonie :) Przypominają mi bardzo moją babcię, która je wprost uwielbiała i sama je miała posadzone w ogródku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w babcinych ogródkach miały się dobrze, ale i teraz mają sporo zwolenników. Warto je sadzić w ogrodach :)

      Usuń
  6. Mam tylko jeden krzew piwonii w ogrodzie, ale Waszą relację obejrzałam z wielką przyjemnością. Chciałabym przekazać wyrazy uznania dla twórczyni tej kolekcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy:) Przekażę z przyjemnością Monice:) Pozdrawiam, Ewa.

      Usuń
  7. Piwonie to jedne z moich ulubionych kwiatów. Lubię w nich absolutnie wszystko, nawet tę uroczą nazwę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja nie byłam zadowolona z wysłanego mi ogryzka za prawie 1000zł Pastelelegance.Za tę cenę oczekuje się raczej zdrowej karpy. Pani Monika nie zaproponowała mi wymiany na zdrową karpę tylko zażądała odesłania wszystkich zamówionych innych odmian. Całego zamówienia. Oczywiście zwrot pieniędzy otrzymałam,ale nie o to chyba chodziło. Niestety nie będę już ich klientką.Kupiłam w PeonyShop i jestem zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, obawiam się, że w tym komentarzu chodzi wyłącznie o reklamę PeonyShop. Mamy wolny rynek i wolny wybór kto i gdzie kupuje. Taka forma reklamy nie bardzo mi się podoba. Osobiście polecam Facebooka PeonyMax, gdzie można wpisywać podobne komentarze do woli i być stroną w dyskusji. Można się tam również przekonać osobiście jak duże karpy wysyła Pani Monika i jaką ma naprawdę opinie u swoich klientów. Ja jestem z moich zakupów bardzo zadowolona i wiele znajomych mi osób również.

      Usuń
  9. Dzień dobry!
    Wybrałam się dziś to jest 3 czerwca do Miękinii obejrzeć piwonie. I co ? Żadna z zapytanych osób pod sklepem i kościołem nie wiedziała nic na ten temat a o wskazaniu drogi nie było mowy. Z kimś z czymś pani pomylił. Tu nikt nie uprawia piwonii. wróciliśmy z mężem do domu. Kopie internet i nic dopiero po wpisaniu plantacja piwonii wyskoczyła ta strona. Szkoda, byłam tak blisko a nie odwiedziłam Pani. Może zrobię zakupy w sierpniu ale wolałabym je obejrzeć na żywo. Niestety nic z mojego wyjazdu (100 km w jedna stronę) nie wyszło. Rozczarowałam się. A szkoda... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, nie uda się tak z zaskoczenia obejrzeć plantacji. Jest z przyczyn oczywistych ogrodzona i pilnowana. Nie jest również widoczna z drogi dojazdowej ani spacerowej. Zapewne osoby mieszkające we wsi nie mają informacji. Myślę, że nie byłoby jednak problemu umówić się telefonicznie z właścicielami.

      Usuń
  10. Piwonie to jedne z piękniejszych kwiatów jakie możemy wsadzić w ogrodzie. Dostępne w różnych odmianach, odcieniach dają ogromne możliwości aranżacji ogrodu z ich pomocą. Roślina wieloletnia, wsadzona raz będzie całe lata kwitnąć bez pomocy czy nawożenia.

    OdpowiedzUsuń

dziękujemy:)